|
|
|
Kyrkomötet
Motion 2008:77
av Carina Etander Rimborg
|
|
|
En Svenska kyrkans medieutredning
|
|
Förslag till kyrkomötesbeslut
1. Kyrkomötet beslutar att uppdra till Kyrkostyrelsen att snarast tillsätta en ny medieutredning.
2. Kyrkomötet beslutar att syftet med en ny medieutredning ska vara att ta fram en ny mediestrategi för Svenska kyrkan.
Motivering
1997 beslutar Centralstyrelsen om en ny mediestrategi för Svenska kyrkan och tillsätter samtidigt en medieutredning som 2000 la fram sin rapport Kommunicera mera – med flera (2000:7).
Under den tid som förflutit sedan 2000 har olika typer av mediefrågor varit uppe på Kyrkomötets bord. Det har bl.a. varit närvaro på nätet, egen radio- och TV-kanal eller inte, andakterna i radio och gudstjänsterna på TV, för att nämna något av det som diskuterats. Parallellt med att Kyrkomötet har diskuterat (och oftast avslagit) dessa motioner har det på informationsavdelningen gjorts olika kampanjer, undersökningar samt utarbetats kärnvärden och strategier.
Medieanvändningen har som allting annat i samhället gjorts individuell. Du kan själv bestämma vad du vill se eller höra, när du vill se eller höra det och var/hur du vill se eller höra det.
Jag ser att det finns flera ingångar för en medieutredning och flera faktorer som vi måste ta hänsyn till. Jag listar några av dem, utan inbördes ordning.
♦ Den förändrade mediemarknaden
♦ Människors förändrade medievanor
♦ Informationsavdelningens arbete med kärnvärden och strategier
♦ Den interna utredningen om informationsavdelningen
♦ Den nya webbplatsen
♦ Det nya intranätet
♦ KOM-dagarna
♦ De nya medieapparaterna
♦ Kyrkan i det offentliga samtalet och rummet
♦ Utredningen om kyrkan på nätet.
Detta är ett brett spectra av faktorer och medieutredningen behöver tydliga direktiv. Vi i Svenska kyrkan måste sluta att ”plutta” med en sak här och en sak där och försöka ta ett större helhetsgrepp över mediefrågorna.
Ska Svenska kyrkan ha en tillstymmelse till chans att finnas med i det offentliga samtalet, på en offentlig arena, måste vi vara med och tillskapa oss det. Inte bara vänta tills vi blir inbjudna i spelet.
Min personliga uppfattning är att Svenska kyrkan måste finnas med på marknaden, med egna mediekanaler, likaväl som vi finns med i andras.
Men låt Kyrkostyrelsen ta ett helhetsgrepp. Utvärdera det som gjorts sedan kommunikationsutredningen KOM 2000, se på andra rapporter (t.ex. Kyrkan i det offentliga samtalet, projektrapport 2001:2 Göteborgs stift) för att nämna en, och se till att en medieutredning kan hjälpa oss att planera för hur Svenska kyrkan ska synas i medierna i framtiden.
Göteborg den 22 juli 2008
Carina Etander Rimborg (POSK)   
|